poniedziałek, 20 kwietnia 2020

Dojrzałość szkolna

Witam serdecznie.
Drodzy rodzice, czas kiedy dziecko kończy przedszkole i rozpoczyna naukę szkolną to okres pełen zmian zarówno dla dziecka jak i dla jego rodziców. Przed dzieckiem stają nowe wyzwania. Musi zmienić otoczenie, do którego było przyzwyczajone często przez kilka ostatnich lat. Zmieniają się koleżanki, koledzy oraz Panie, z którymi dziecko stykało się na odzień.  Już sam ten fakt dla wielu dzieci jest czymś trudnym, wymagającym wsparcia ze strony dorosłych. Jak dziecko poradzi sobie w tym trudnym dla niego okresie zależy od wielu czynników. Ważne jest nasze wsparcie oraz odpowiednie przygotowanie dziecka do nowej rzeczywistości. Jednak zdecydowanie ważniejsze są możliwości dziecka, jego gotowość do podjęcia nauki szkolnej - własnie to określamy jako dojrzałość szkolna.
Należy pamiętać, że dziecko aby dobrze funkcjonowało w szkole musi być na to gotowe. Wiek biologiczny nawet dla dzieci z tego samego rocznika jest bardzo rożny. Są dzieci, które urodziły się w początkowych miesiącach roku i są takie, które urodziły się pod koniec roku. W tym wieku różnica kilku miesięcy może  ukazywać znaczne różnice w funkcjonowaniu i dojrzałości dziecka. Z reguły dorośli oceniają gotowość dziecka do podjęcia nauki szkolnej poprzez umiejętność przeczytania prostych wyrazów lub znajomość liter oraz to czy dziecko potrafi liczyć. Są to ważne umiejętności jednak nie zawsze wystarczają aby zapewnić dziecku dobry start w szkole. Fundamentalnym elementem powodzenia dziecka w początkowym okresie nauki szkolnej jest jego dojrzałość społeczno-emocjonalna. Postaram się dzisiaj omówić na czym ona polega w odniesieniu do małych dzieci. W kolejnych postach  przedstawię Państwu informacje dotycząca niezbędnych funkcji i procesów poznawczych, które są potrzebne dziecku do uzyskania dojrzałości szkolnej oraz gotowości do opanowania podstawowych technik szkolnych.
Dziecko, które ma rozpocząć edukacje szkolną musi być na to gotowe. Co to oznacza. Przede wszystkim nie może mieć leku przed pozostawaniem bez rodziców w nowych miejscach. Z reguły dzieci które uczęszczały wcześniej do przedszkola dobrze sobie radzą z takimi sytuacjami. Dziecko musi potrafić skupić uwagę na wykonywanych czynnościach, w przeciwnym razie nie będzie w stanie pracować na lekcji, nie będzie w wystarczającym stopniu korzystać z procesu edukacji. Dziecko musi być gotowe na wypełnianie obowiązków, dlatego warto jeszcze przed pójściem do szkoły przyzwyczaić malucha do systematycznych chociażby drobnych obowiązków. Dziecko powinno, a jest to bardzo ważne uznawać autorytet osób dorosłych i podporządkowywać się jego poleceniom i decyzjom. Jest to umiejętność, którą dziecko powinno opanować od najmłodszych lat w domu rodzinnym. Bardzo ważna jest również umiejętność ponoszenia porażek - ważne jest aby rodzice nauczyli dziecko, iż każdy ponosi porażki, popełnia błędy. Trzeba nauczyć dziecko jak radzić sobie z takimi sytuacjami. 
Brak pełnej dojrzałości społeczno-emocjonalnej nawet u zdolnego dziecka powoduje szereg problemów w funkcjonowaniu w środowisko szkolnym. Może być to pierwszy krok do podejmowania zachowań nieakceptowanych społecznie. Zabrzmiało bardzo poważnie, ale praktyka pokazuje, że tak jest dzieci, które nie podporządkowują się dorosłym w środowisku szkolnym, przeszkadzają rówieśnikom, doświadczają rożnych kar. Z reguły rodzi to w dziecku niechęć do szkoły,  a przecież nam wszystkim a szczególnie rodzicom zależy aby dziecko w szkole czuło si dobrze.
Bogumiła Hoffnowska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wakacje

Wszystkim życzę miłych wakacji. Do zobaczenia Bogumiła Hoffnowska